خواص انواع شلغم - 5 خاصیت شلغم خام یا پخته، آب پز شده | مجله هفتگی

ناشر : دانلود موزیک ویدیو

خواص انواع شلغم - 5 خاصیت شلغم خام یا پخته، آب پز شده | مجله هفتگی


شلغم به دلیل خاصیت های خیلی بیشترش مشهور شده و به علت ها بیشتری اضافه کردن آن را به برنامه خوراکی هفتگی تان پیشنهاد می کنیم. این گیاه چند منظوره مزه دهنده، خوشمزه و دارای خیلیی از مواد غذایی الزامی است که جسم شما به آن احتیاج دارد.

همینطور با بعضی خاصیت ها تندرستی قابل ‌توجه از کم شدن وزن گرفته تا جلوگیری از سرطان همراه بوده ‌است.

از سوپ و  ساندویچ تا سالاد و فراتر از آن، راه‌ های بی‌ شماری برای قرار دادن یک یا دو تکه شلغم به رژیم خوراکی تان وجود دارد. در اینجا چیزی است که شما بایست در مورد این سبزیجات غذایی بدانید، به همین علت است که بایست مطمئن شوید که دوز هر روزه خود را گرفتن می نمایید.

خصوصیات شلغم برای بدن

شلغم چیست؟

نام علمی شلغم به Brassica rapa var شناخته می شود. شلغم، یک گونه سبزی ریشه ای است که در آب و هوای معتدل در سراسر جهانپرورش می کند. گونه های شلغم ها عموما دارای پوست سفید با بنفش یا قرمز و همینطور گوشت سفید در داخل هستند.

شما می توانید شلغم را به صورت خام، ترشی، آب پز، کباب شده، برشته شده و یا سرخ شده مصرف نمایید و از آن به عنوان یک خوراکی ی غذایی و لذیذ لذت ببرید. مزه شلغم اکثر به عنوان ملایم و در عین حال تلخ توصیف می ‌شود و در خیلیی از دستور العمل‌ ها مثل سیب‌ زمینی مصرف می‌ شود.

شلغم ها  کالری کم اما فیبر بالایی دارند و میزبان دیگر مواد غذایی کم ‌استفاده هستند. اگر بخواهیم به خاصیت ها شلغم ذکر کنیم بایست به ایمنی مناسبتر، تندرستی قلب مناسبتر، کم شدن وزن و زیاد شدن نظم ذکر کنیم. آن‌ ها همینطور شامل موادی هستند که با سرطان جنگیدن می کنند و حتی با کم شدن ریسک سرطان در بعضی مطالعات وابسته بوده ‌اند.

خاصیت ها شلغم:

  • تثبیت عملکرد ایمنی
  • ارتقا نظم بدن
  • جنگیدن با سرطان
  • تثبیت تندرستی قلب
  • یاری به کم شدن وزن

در دنباله با مجله تندرستی همراه شوید تا خصوصیات شلغم را تحقیق کنیم:

  1. تثبیت عملکرد سیستم ایمنی بدن

شلغم ها یک منشا عالی از ویتامین C هستند و فقط یک فنجان پخته ‌شده ۳۰ درصد از احتیاج هر روزه شما را تامین می کند. زیاد شدن استفاده این ویتامین باارزش محلول در آب ، کلید ارتقا تندرستی ایمنی جسم است.

طبق یک تحقیق انجام ‌شده در سوئیس، گرفتن خوراکی ی به اندازه شامل ویتامین C در رژیم خوراکی شما می‌ تواند به کم شدن نشانه ها و کوتاه کردن مدت عفونت هایی نظیر سرماخوردگی متداولی یاری کند. نه تنها این، بلکه می ‌تواند منجر به خوب شدن پیامدهای مریضی‌ هایی نظیر مالاریا، ذات ‌الریه و اسهال شود.

برای اینکه از مزایای تثبیت سیستم ایمنی در رژیم خوراکی خود بهره ببرید، مطمئن شوید که شلغم را با دیگر مواد خوراکی لبریز از ویتامین C در رژیم خوراکی خود ترکیب نمایید. برخی از مواد خوراکی ی برتر شامل ویتامین C گواوا، انگور سیاه، فلفل قرمز و کیوی هستند.

  1. خوب شدن نظم بدن

با ۳.۱ گرم فیبر در هر فنجان، اضافه کردن شلغم به رژیم خوراکی شما می ‌تواند به تمام چیز را در وضعیت تعادل و منظم نگه دارد. با حرکت از طریق دستگاه گوارش، فیبرها توده ای را به مدفوع اضافه می ‌کنند که قادراست در معالجه یبوست اثربخش باشد.

تحقیق منتشر شده در مجله جهانی گوارش نتایج پنج مطالعه را گردآوری کرده و در حقیقت نشان داد که فیبر در رژیم خوراکی می ‌تواند مقدار دفع مدفوع در مردم مبتلا به یبوست را زیاد شدن دهد.

در حالی که شلغم می ‌تواند قسمتی از فیبر ضروری برای هر روز را تامین کند، مناسبتر است آن‌ را با خوراکی های با فیبر بالا ترکیب نمایید. توت، انجیر، کنگر و آووهدیه فقط چند نمونه از میوه‌ های پربار از فیبر و سبزیجات هستند که می ‌توانید از آن ‌ها برای یاری به کامل کردن رژیم خوراکی خود مصرف نمایید.

  1. جلوگیری از دچار به سرطان

شلغم به عنوان سبزیجات cruciferous در دید گرفته می ‌شود که به این معنی است که سبزیجاتی مثل کلم، بروکلی، کلم‌ پیچ و گل ‌کلم نیز اعضای خانواده شلغم هستند. سبزیجات cruciferous افزون بر دارا بودن فیبر بیشتر و همینطور خیلیی از ویتامین ها و مواد معدنی باارزش، نیز در مواد جنگیدن با سرطان نظیر گلوکوزینولات ها و اندول -۳ کربنول پربار هستند.

مطالعات نشان می ‌دهد که زیاد شدن استفاده سبزیجات cruciferous مثل شلغم در زمان جلوگیری از سرطان می ‌تواند تاثیر قدرتمند و اثربخشی داشته باشد. برای مثال، یک تحقیق انجام ‌شده از ۳۱ مطالعه نشان داد که کسانی که بیش ‌ترین میزان سبزیجات cruciferous را استفاده می ‌کنند ۲۳ درصد کم ‌تر از مقدار دچار به سرطان ریه نسبت به آن‌ هایی هستند که پایین ‌ترین مقدار استفاده را دارند.

خاصیت ها شلغم برای بدن

  1. تثبیت تندرستی قلب

شلغم با توجه به دارا بودن  مواد ارتقاء دهنده تندرستی نظیر فیبر و آنتی اکسیدان ها، از لحاظ تندرستی قلب، یک بسته قدرتمند را محسوب می شود.

یک مطالعه گسترده که در مجله آمریکایی غذا بالینی در مورد ۱۳۵،۰۰۰ بزرگ‌ سال منتشر شد نشان داد که استفاده بالای سبزیجات – بویژه سبزیجات cruciferous نظیر شلغم – با ریسک پایین‌ تر مرگ دراثر مریضی قلبی در رابطه است.

مطالعات دیگر نیز حاکی از آن است که زیاد شدن استفاده فیبر شما نیز می ‌تواند میزان کلسترول کلی و کلسترول LDL که یکی از باارزشترین فاکتور های ریسک مریضی قلبی را کم شدن دهد.

همینطور بخوانید: مناسبترین مواد خوراکی برای تندرستی قلب
  1. یاری به کم شدن وزن

درصد بالای فیبر موجود و البته کالری پایین، شلغم را به یک راه کم شدن وزن عالی تبدیل کرده است. فیبر به آرامی از طریق دستگاه گوارش حرکت می ‌کند، فرآیند خالی شدن شکم شما را کند می ‌کند تا سیری را ترویج کند و شما را برای مدت زیاد تری سیر نگه می دارد.

یک مطالعه انسانی در سال ۲۰۰۹ از ۲۵۲ زن در طول ۲۰ ماه پیروی کرد و نشان داد که اضافه کردن فیبر به رژیم خوراکی سبب کم شدن وزن و از دست دادن قابل ‌توجه چربی جسم شده است.

اضافه کردن یک یا دو تکه شلغم به رژیم خوراکی شما همراه با رژیم خوراکی غذایی و فعالیت فیزیکی منظم، می ‌تواند فرآیند کم شدن وزن را زیاد شدن دهد.

آیا چربی سوزی زیادتر و کم شدن وزن سریعتری می خواهید؟ چند خوراکی ی چربی سوز ، نظیر سرکه سیب ، دانه چیا و روغن نارگیل را در کنار شلغم ، برای یاری به کم شدن وزن سریع، استفاده نمایید.

اطلاعات غذا ای شلغم:

شلغم، خوراکی لبریز از مواد غذایی هستند، به این معنی که آن‌ها کالری اندکی دارند ، اما میزان بیشتری فیبر و مواد غذایی کم ‌استفاده مثل ویتامین C و پتاسیم دارند.

یک فنجان شلغم (محدوده ۱۵۶ گرم) شامل تقریبا:

  • ۳۴.۳ کالری
  • ۷.۹ گرم کربوهیدرات
  • گرم پروتئین
  • گرم چربی
  • ۳.۱ گرم فیبر رژیمی
  • ۱۸.۱ میلی گرم ویتامینC (30 درصد DV)
  • ۲۷۶ میلی گرم پتاسیم (۸ درصد DV)
  • میلیگرم منگنز (۶ درصد DV)
  • میلی گرم ویتامینB6 )  ۵ درصد DV)
  • ۵۱.۵ میلی گرم کلسیم (۵ درصد DV)
  • ۱۴ میکروگرم فولات (۴ درصد DV)
  • ۱۴ میلیگرم منیزیم (۴ درصد DV)
  • ۴۰.۶ میلی گرم فسفر (۴ درصد DV)
  • میلی گرم آهن (۲ درصد DV)
  • ۰.۵ میلی گرم ریبوفلاوین (۲ درصد DV)
  • میلی گرم اسید پانتوتنیک (۲ درصد DV)

افزون بر مواد غذایی ذکر شده در بالا، شلغم دارای میزان اندکی از مواد غذایی دیگر از جمله تیامین و زینک نیز هستند.

شلغم را کجا نمایان کنیم و چگونه از آن مصرف کنیم؟

به لطف محبویت رو بهپرورش آن ‌ها، شلغم در بیشتر فروشگاه‌ های خواربار و بازار کشاورزان در دسترس است. در قسمت تولید نزدیک دیگر سبزیجات ریشه ‌ای نظیر سیب‌ زمینی یا تربچه را تحقیق نمایید و به دنبال شلغم باشید که کوچک، استوار و عاری از لکه ‌ها هستند.

شلغم چه مزه ای دارد؟ شلغم ها اکثر به عنوان گیاهی تلخ با مزه سیب ‌زمینی و اندکی غنی‌ تر توصیف می‌ شوند. شلغم های بزرگتر تمایل زیادتری به دارا بودن مزهی تلخ دارند، به طوری که پیشنهاد می شود برای به دست آوردن مناسبترین عطر و مزه، شلغم های تازه و کوچک را برای خرید انتخاب نمایید.

شما می توانید در هر دستور العمل به جای سیب زمینی از شلغم مصرف نمایید.تلاش نمایید شلغم هارا را پوره نمایید ، بپزید یا آن‌ها را برای تجربه یک خوراکی ی خوش ‌مزه بخارپز نمایید. شما حتی می ‌توانید شلغم را به صورت خام میل کنید و لذت ببرید یا آن ‌ها را برای مصرف در سالاد و یا به عنوان یک چاشنی خلاقانه مصرف نمایید.

اگر شلغم های شما هنوز به رنگ سبز روشن هستند، می توانید آنان را نگه داشته و  آنان را به جای دیگر سبزیجات برگدار نظیر کلم پیچ و اسفناج در دستور العمل های مورد علاقه خود جانشین نمایید. برای مزه کردن مزه اصیل و پربار سبزی اندکی روغن زیتون و ادویه جات بر روی آن ریخته و نوش جان نمایید.

دستورالعمل پخت شلغم:

به غیر از لذت بردن از شلغم به صورت خام، راه های متعدد برای طبخ و لذت بردن از شلغم وجود دارد.تلاش نمایید شلغم را با مصرف میزانی سبزیجات دیگر و ادویه کباب کرده و یا سرخ نمایید و تا وقتی که آغاز به نرم شدن نکرده اند آن ها را بپزید. جوشاندن، بخار دادن و کباب کردن  دیگر شیوه های دوست داشتنی برای پختن شلغم هستند. ترشی شلغم نیز اکثر به عنوان یک چاشنی در خیلیی از گونه های خوراکی های خاورمیانه مصرف می شود.

پیامد احتمالی شلغم:

در حالی که بعضی مردم امکان پذیر است به شلغم حساسیت داشته باشند، اگر نشانه ها آلرژی خوراکی نظیر کهیر ، خارش و تورم پس از استفاده شلغم را تجربه کردید، استفاده خود را متوقف کرده و سریعا با دکتر خود مشورت نمایید.

سبزیجات Cruciferous نظیر شلغم، امکان پذیر است با تولید هورمون ‌های تیروئید تداخل داشته باشند. با این وجود اگر تقویت کم کاری تیروئید دارید مناسبتر است در استفاده شلغم احتیاط کرده و مواظب باشید. فقط یک یا دو بار در هر روز و یک قاشق خوراکی خوری شلغم پخته شده را انتخاب نمایید تا ریسک بالقوه را کم شدن دهید.

در نهایت، فراوان‌ذکر است که زیاد شدن ناگهانی استفاده فیبر امکان پذیر است سبب نفخ شکم برای بعضی مردم شود. مناسبتر است مقدار استفاده خوراکی های با فیبر بالا نظیر شلغم را به آرامی زیاد شدن دهید ، میزان بیشتری آب بنوشید و استفاده خود را در صورتی که پیامد جانبی مخالفی را تجربه نمایید، کم شدن دهید.